,

Udvalgte DS3-kørere fik en vellykket testdag på Gelleråsen

Erfaringer, en kæmpe oplevelse og endnu flere erfaringer er hvad de fire DS3 Cup-kørere, som testede TCR-racere på Gelleråsen mandag er blevet rigere.

Testen med i alt 15 kørere blev afholdt i samarbejde med PWR og Kågered Racing, der med deres Cupra og Volkswagen Golf TCR-racere lagde biler til dagens test.

Bilerne kommer fra SEAT-teamet PWR samt Volkswagen-teamet Kågered Racing. Begge er i TCR Scandinavia til daglig. Foto: Bengt-Åce Gustavsson/Racefoto.se

Udover de fire DS3-kørere, Anton Bergström, Erik Bertilsson, Isac Aronsson og Thomas Faraas, var en enkelt dansker også én af de 15 – i form af Nicolaj Møller Madsen.

DS3-kørerne kom hjem fra Gelleråsen en masse vigtige erfaringer rigere. For alles vedkommende var det debuten i TCR, og for særligt de unge svenskere var det også første smag på en bil med omkring 350 hestekræfter i modsætning til en DS3 Cup-racer, som har lidt over 200.

For Anton Bergström var det dog ikke power, men derimod bremserne, som umiddelbart imponerede mest.

– Det gik godt, synes jeg. Det er smaddersjovt at køre TCR. Den bil kan tage nogle helt sindssyge indbremsninger! I det hele taget var det en kæmpe oplevelse, skulle jeg hilse at sige. Det er grebet, det er gearskiftet og det er bremserne. Den kører mega godt.

Anton Bergström kørte for første gang TCR i testen på Gelleråsen. Foto: Bengt-Åce Gustavsson/Racefoto.se

Den udtalelse bakker landsmanden og DS3-konkurrenten Erik Bertilsson op:

– Testen var god. Det er fedt at lære nyt i sådan en bil – den er rigtig flot bygget og har masser af kræfter. For mig var det en stor oplevelse at gå fra en vanlig gearkasse til paddleshift. Det var lidt som at køre i et computerspil.

Også Isac Aronsson kom fra Gelleråsen en stor oplevelse rigere:

– TCR-bilen er en utroligt sjov bil at køre. Den er så forskellig fra DS3’eren i både effekt og handling, og at man kan komme med så høj fart og stadig bremse sent er fedt. Synes den var virkelig let at køre. Super fed oplevelse og meget lærerigt!

Gammelt mod nyt

For Thomas Faraas er det ikke nyt at hoppe over den magiske grænse på de 300 hestekræfter. Den erfarne nordmand og nye danske, norske og nordiske mester i DS3 Cup har kørt masser af forskellige biler gennem sin karriere – men fremhæver alligevel testen og TCR-bilen som noget specielt:

– Det var superfedt at prøve! Jeg har kørt en hel del fede racerbiler gennem årene, og den her er definitivt en af de sjoveste. Bilen er hurtig, men den er alligevel letkørt. På mange måder minder den om de gamle Super2000-touringcars, men TCR-raceren har et meget bedre moment, og er noget nemmere at lære at kende. Jeg vidste omtrent, hvad jeg gik ind til, så jeg fik ikke den helt store overraskelse. Men den var mere racerbil end jeg troede. Effekten og responsen på styringen imponerede mig en smule. Den er hurtig og laver godt med mekanisk grip, og det passer mig glimrende.

Momentet har især noget at sige, forklarer han:

– Det er klart, at der er forskel. Super2000 var sugemotorer og havde et arbejdsområde på måske 1500 omdrejninger, mens en TCR-bil laver et godt moment hele vejen fra 3000 til 6500 omdrejninger. Så den er lettere at køre – det er den klassiske forskel på sugemotoren og en turboladet motor.

Foto: Bengt-Åce Gustavsson/Racefoto.se

Tak til Bengt-Åce Gustavsson og Racefoto.se for billeder!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *