DS3 Cup er som så mange andre motorsportsserier på verdensplan bragt til standsning af coronavirus, og det har fået en hel del motorsportsentusiaster til enten at køre ræs online eller til at gå i gemmerne en tur.

Sidstnævnte er der, vi skal hen i dag.

Hele ophavet til denne artikel begyndte nemlig med, at den mangeårige motorsportsfotograf Ib Trebbien ville udnytte den noget stille tid til at få renoveret sit atelier hjemme i Nordborg på Als. I den forbindelse fandt han mange kasser med gamle papirbilleder fra årtiers dansk motorsport – og heriblandt gemte der sig en stak billeder fra den hedengange AX GTI Cup. Klassen, der i 90’erne blev forløberen for Saxo Cup og sidenhen DS3 Cup som vi kender den i dag.

Vi fik Ib Trebbien med på at dele billederne og ikke mindst et par røverhistorier om serien og ikke mindst Ibs eget engagement med Citroën i dansk motorsport over årene. Serien med kig i arkiverne kalder Ib Trebbien for Da Capo, og den kan du i øvrigt se mere til her: https://www.trebbien.dk/?page_id=154

Dengang som i dag går den tætte fight altid igen. Foto: Ib Trebbien

Fra atelieret til nostalgikerne

– Det hele begyndte med, at jeg ville renovere mit atelier. Så stod kasserne der jo, og det var jo fra dengang alt var papirbilleder. Jeg vidste egentlig godt, at billederne stod der – men det er meget lidt, jeg har set til dem siden dengang. Jeg prøvede så at lægge nogle af dem online, og blev helt forbavset over, hvor meget respons, der var på dem, forklarer Ib Trebbien.

Ib har på både gaden og i motorsporten stået for pressefotos hos Citroën Danmark siden i 70’erne, og derfor står han også med en unik samling af billeder fra dengang i dag. Men der er sket én ting hver gang, forklarer han:

– Jeg har stået for billederne hver gang, at importøren har stået bag det. Men i alle tilfælde er der sket det hver gang, at den er endt på private hænder på et tidspunkt – og det skete jo også med DS3 Cup som den står i dag, forklarer han.

Nummer 10 var altid en speciel bil i AX GTI Cuppens tid. Det var nemlig gæstebilen – en bil, som blandt andre Jan Magnussen og Jason Watt nåede at køre med i. På samme måde var der også gæstebiler i de udenlandske modsvar til den danske serie – faktisk har Ib Trebbien selv kørt et enkelt løb i Tyskland på den måde. Foto: Ib Trebbien

Fra 2CV til DS3:

Starten på hele eventyret var dog ikke AX GTI Cup – det var længe før, hvor man på Ring Djursland en dag lancerede 2CV Cross. En skæv blanding af baneløb og rallycross med 2CV – og det var her Ib Trebbien for alvor kom med i gamet omkring Citroën.

– Det var super farverigt med den serie… Der var ret stor bevågenhed omkring den husker jeg. BT var for eksempel med i det dengang. Jeg husker især et uheld i 1978, hvor en af bilerne væltede helt rundt, så man kunne se bunden af bilen – og den var der en reklame på. Så der var tænkt lidt over tingene, siger han med et grin og tilføjer, at et billede af netop det crash endte i avisen dengang – men at Trebbiens billeder helt tilbage fra 2CV-tiden desværre ikke findes længere.

Andre gange ender det i buler… Den del har vist heller ikke ændret sig. Foto: Ib Trebbien

Siden kom AX-serien på banen. Det blev ren banesport, og serien trak ligesom efterfølgerne Saxo Cup og DS3 Cup også et pænt hold gæstekørere fra tid til anden. Både Jan Magnussen og Jason Watt var dengang ude at prøve kræfter med AX GTI Cup – og Ib husker især en ung Jan Magnussens reaktion på bilen:

– Jeg kan huske, at jeg sagde til Jan, at den her bil da var uden de store justeringsmuligheder i forhold til det, han kørte på det tidspunkt i udlandet. Jan svarede rimeligt spontant og sagde “Ork jo. Dæktrykket kan jo sættes på tusinde forskellige måder!”. Det rammer faktisk mærkeklasserne meget godt ind for mig. Alle er lige stillet, og derfor er det sjovt. Det er i sådan en klasse, hvor du kan se, hvem der kan – og hvem der ikke kan. Der er altid nogle kørere og hold, som holder fast i en klasse i mange år og bliver specialister i den – men som udgangspunkt er alle lige stillet – og det er charmen ved det, forklarer Ib Trebbien.

Citroën har i årtier været på kundelisten for Ib Trebbien, som har fotograferet national og international motorsport i en menneskealder. Foto: Ib Trebbien

For den garvede motorsportsfotograf har mærkeserier som DS3 Cup og dens forgængere på de danske baner altid kunnet noget helt særligt. Det er ikke nødvendigvis de mest larmende eller opsigtsvækkende biler – men én ting er der altid, siger han:

– Det er altid tæt race. Om vi så har haft AX GTI, Renault 5 Cuppen, eller hvad der nu har været over årene – så kører de altid tæt, og der bliver altid skubbet lidt. Det får du altid i en mærkeklasse. Og for mig som fotograf har det altid gjort den sjov at følge.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *