Nyt navn tager første stik i DS3 Cup

Jacob Sevel har indtil videre to løbsweekender i DS3 Cup på sit motorsportsmæssige CV – og lige så mange gange har han haft en weekend, der er endt på podiet – trods en optakt, der lovede det stik modsatte.

Mens Sevel og resten af CMD Motorsport på Rudskogen måtte kæmpe hårdt for at finde farten og til sidst landede en tredjeplads i finalen, så begyndte det endnu værre på Jyllandsringen.

En knækket støddæmper i kvalifikationen gav et kedeligt udgangspunkt som nummer 14.

Det vekslede midtjyden til en fjerdeplads i 1. løb, og i søndagens finale kom gennembruddet så for holdet fra Brædstrup – startpositionen som nummer tre blev nemlig til en flot finalesejr.

Eric Nilsson kom umiddelbart bedst fra start. Foto: Morten Kimer

Svensk føring fra start

Fra løbets start stod flere af seriens svenske indslag ellers for. Fra pole førte Isac Aronsson indledningsvist an, men blev sidenhen overhalet af en stærkt kørende Eric Nilsson, som var klart opsat på revanche for en mildest talt rædsom sæsonstart på Rudskogen.

Nilsson kørte stærkt, men fik hurtigt selskab af Sevel og Thomas Faraas, som blev finalens store triumfatorer.

Med en flot udbremsning for enden af langsiden satte Sevel sin gule #666 i spidsen af løbet, og der blev han til mål – under et kæmpe pres fra den mesterskabsførende Faraas.

Faraas fik lov at kæmpe for sagen med Mads Frederiksen, der ligeledes var fast opsat på at understrege, at hans pole position og solide pace weekenden igennem ikke var et tilfælde. Undervejs måtte Eric Nilsson dog se sine ambitioner om podiet fordufte, da bilen tabte effekt. Et dødt tændrør viste sig at være synderen, og det blev igen en dyr weekend på Nilssons pointkonto – og ikke mindst den anden weekend i rap, hvor det svenske team på ingen måde fik tingene til at klappe så godt, som udgangspunktet lovede.

Eric Nilsson #39 var godt med i kampen, men et defekt tændrør kostede dyrt. Foto: Niklas Majgaard

Oppe foran ændrede billedet sig ikke, men Jacob Sevel måtte hive alt op af hatten for at holde Faraas fra de 25 point. De to fik følgeskab af Mads Frederiksen på podiet – han kan være godt tilfreds med solid kørsel og masser af tætte fights.

Kenn Bach rullede en noget anonym fjerdeplads hjem efter en ellers lovende start, mens det blev svensk på femte- og sjettepladsen i form af Erik Bertilsson og Isac Aronsson.

Søndagens resultat efterlader norske Thomas Faraas alene i spids med 95 point, mens Kenn Bach akkurat holder andenpladsen med 72. Treer er Jacob Sevel med 70, mens Mads Frederiksen, Erik Bertilsson og Isac Aronsson respektivt har 64, 49 og 43 point på fjerde-, femte-, og sjettepladsen.

Næste løb er allerede næste weekend, hvor det går løs på Padborg Park. En bane, der længe har været udenfor kalenderen, men har fået comeback i år.

Jacob Sevel fik sæsonens første sejr. Foto: Morten Kimer

Reaktioner:
Jacob Sevel, vinder:

– Vi gjorde egentligt det, vi skrev på tavlen i morges – at vi skulle vinde. Den her slags løb skal vi have nogle flere af. Weekenden startede ringe, men vi kom super fint tilbage. Den helt store forskel er, at vi skal have en god begyndelse på weekenden næste gang, for det nytter ikke at starte som nummer 14 – så er der altså lang vej op, konstaterer Jacob Sevel med et stort smil.

Thomas Faraas, P2:

– Jeg er utroligt godt tilfreds. Jeg ville ikke tage en kæmpe risiko for at nappe føringen fra Jacob, for han var rigtig godt kørende i dag. Men jeg er alt i alt super tilfreds, og man kan sige, at vi nok håbede at være med fremme, men at vi på to weekender har tre løbssejre er bestemt over hvad vi regnede med. Nu skal vi til Padborg og hive nogle flere point ind.

Mads Frederiksen, P3:

– Super, super fedt ræs! Jeg var godt på vej til sidst i løbet, men fik ikke taget de to sidste. I alt er jeg dog fint tilfreds, for jeg fik vist farten og det er bare så fedt, at tingene endelig lykkes for os. Næste gang er det Padborg, hvilket jeg synes er en udmærket bane at vende tilbage til. Vi kender den godt fra 1600 Challenge-dagene.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *