Norsk hattrick i DS3 Cup

Med tre sejre i lige så mange forsøg har Thomas Faraas for alvor vist sig at være manden, man skal overgå i DS3 Cup i år.

100-procentsscoren fortsatte han nemlig på Jyllandsringen med lørdagens heat, hvor det blev til sejr efter en hård fight.

I løbets indledende fase satte Mads Frederiksen ellers tempoet, og østjyden fik vist, at hans pole position bestemt ikke var en enlig svale. Frederiksen kom fint fra start og fik gjort et godt stykke arbejde med at afvise holdkammeraterne Thomas Faraas og Knut Eirik Knudsen i løbets begyndelse.

TF Motorsports Thomas Faraas og Knut Eirik Knudsen viste god fart i kvalifikationen og tog det også med ind i racet. Foto: Kim Gripping

Nede bagfra slog Kenn Bach til. Nordjyden havde kun revanche i hovedet efter en skuffende kvalifikation, hvor han måtte starte fra sjette position. Det blev hurtigt vekslet til en noget mere lovende tredje position, og herfra begyndte jagten.

Mads Frederiksen fortsatte med at holde Thomas Faraas bag sig, men efter fem omgange slog den erfarne nordmand til, og han så sig ikke tilbage.

I samme forbindelse blev Mads Frederiksen og Kenn Bach rodet ind i det, som løbsledelsen takserede som et race incident. Frederiksen snurrede rundt og røg ned på fjerdepladsen, mens Bach tog andenpladsen.

Mads Frederiksen har virkelig fundet melodien på Jyllandsringen. Pole position blev ikke vekslet til en sejr, men farten var til det. Foto: Kim Gripping

Frederiksen svarer igen

Mens Faraas udnyttede tumulten til at slå et løbsafgørende forspring, så ville Mads Frederiksen det anderledes. Med hård fight fik han bragt sig tilbage i topkampen og kunne til sidst sætte en afgørende overhaling ind på Kenn Bach, som blev henvist til tredjepladsen.

Fjerdepladsen gik til dagens absolutte højdespringer i form af Jacob Sevel. Jacob havde langt fra en god lørdag, og måtte se en knækket støddæmper koste enhver chance for en god kvalifikation.

Facit blev en startposition som nummer 14, men på 20 minutter fik Jacob Sevel vekslet det til en flot – og hårdt tilkæmpet – fjerdeplads.

Eric Nilsson endte på femtepladsen og fik hentet nogle stærkt tiltrængte mesterskabspoint efter en katastrofeweekend i Norge, mens Isac Aronsson rullede sjettepladsen ind.

Dermed er det de to svenskere – Aronsson og Nilsson respektivt, der starter som nummer et og to i morgen, når der er finale.

Den køres klokken 14.10 og sendes på følgende link, https://youtu.be/EV7m0w8Q2J8 , ligesom løbet kan følges i tekst på Twitter – www.twitter.com/ds3cup.

Reaktioner fra kørerne:

Thomas Faraas, vinder:

– Jeg var ikke så vildt overrasket over, at Mads Frederiksen tog pole, for han plejer at være stærk på den her bane, men klart at det var en svær sejr at hive hjem. Mit racepace var godt, og jeg fik gjort overhalingen færdig, men for at være helt ærlig, så havde jeg været fint tilfreds med et podie. At det blev til sejr er egentligt en ekstra bonus.

Mads Frederiksen, P2:

– Det var en rigtig god fight mellem Thomas og jeg. Han trak sig sejrrigt ud af det den her gang, og det var mega ærgerligt med Kenn, men det var fantastisk at jeg havde pace til at gå op og hente andenpladsen hjem igen. Vi viste, at vi har farten, og det er forhåbentlig noget vi kan fortsætte sæsonen ud.

Kenn Bach, P3:

– I morges gik jeg efter sejren, men med den kvalifikation var jeg nødt til at justere ambitionsniveauet lidt…. Målet var podiet, og det lykkedes efter en fed fight med Mads. Der var en åbning i Hesteskoen, og den tog jeg – men det kostede desværre et sammenstød. Mads kom godt tilbage, og da jeg så lavede en bremsefejl, så var der kontant afregning. Men med den tidtagning taget i betragtning, så er jeg godt tilfreds.

Jacob Sevel, P4:

– Det var noget af et heat, det der. Jeg sad og rodede med bremseregulatoren og alt muligt undervejs, så der var rigeligt at se til. Havde håbet på at køre mig på podiet, men det krævede virkelig nogle vilde satsninger at nå så langt frem. Vi har fået farten igen, så vi skal bare ud og være godt med fra start i morgen, så tror jeg på mulighederne.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *